تور مسكو, تور روسيه تور مسكو, تور روسيه .

تور مسكو, تور روسيه

تاريخچه مسكو

تاريخچه

تاريخچه مسكو

مسكو يا ماسكو (به روسي: Москва) پايتخت و پرجمعيت‌ترين شهر و واحد فدرالي روسيه است. اين شهر از مهمترين مراكز سياسي، اقتصادي، مذهبي، تاريخي، مالي، آموزشي و ترابري فدراسيون روسيه و اروپا محسوب شده و با ۱۱ ميليون و ۵۰۳ هزار نفر جمعيت در سرشماري سال ۲۰۱۰ پرجمعيت‌ترين شهر قاره اروپا و ششمين شهر پرجمعيت دنياست. اين شهر در كنار رودخانه مسكو و در ناحيه مركزي فدرالي در روسيه اروپايي واقع شده‌است. كاخ كرملين، قلعه‌اي باستاني در اين شهر است كه محل زندگي رئيس‌جمهور روسيه و استقرار قوه مجريه اين كشور است. اين شهر در دوران اتحاد جماهير شوروي نيز پايتخت آن كشور بود.

چهار فرودگاه بين‌المللي، نه ايستگاه راه‌آهن و مترو مسكو كه يكي از عميق‌ترين تونل‌هاي دنياست، در اين شهر قرار دارد. مترو مسكو با ۱۸۵ ايستگاه پس از مترو توكيو بيشترين مسافران را در بين سيستم‌هاي مترو دنيا دارد.

كلان‌شهر مسكو از نظر دارا بودن مؤسسات علمي، ورزشي و آموزشي از رتبه خوبي در سطح جهان برخوردار است، به طوري كه بيش‌ترين امكانات ورزشي را در كل جهان به خود اختصاص داده‌است. اين شهر داراي يك مجتمع حمل و نقل بين‌المللي به نام «متروي مسكو» است كه بزرگ‌ترين شركت توليد واگن‌هاي مترو در جهان است.

نام مسكو برگرفته از نام رودخانه موسكوا است.
پيشينه
يك نقاشي تاريخي از ميدان سرخ به سال ۱۸۰۱ ميلادي. ميدان سرخ مركزي‌ترين بخش مسكو محسوب مي‌شود.

اين شهر به نام رود موسكوا ناميده شده‌است. در روسي قديم به آن гра́д Моско́в (گراد مسكووْ) يعني شهر كنار [رود] مسكو مي‌گفتند. نخستين اشاره به نام اين شهر در سال ۱۱۴۷ ديده مي‌شود زماني كه يوري دولگوروكي شاهزاده ناوگورود-سورسكي را با اين جملات فراخواند: «اي برادر، نزد من آي، به مسكو.»

۹ سال بعد، در سال ۱۱۵۶، شاهزاده يوري دالگاروكي روستوف دستور ساخت يك ديوار چوبي، يعني كرملين را داد، ديواري كه شهر تازه‌بنياد را محصور مي‌ساخت و پس از آن چندين بار نيازمند بازسازي شد.

طي حملات سال‌هاي ۱۲۳۷–۱۲۳۸، مغولان اين شهر را سوزانده و با خاك يكسان كرده و ساكنانش را كشتند. در دوران پس از آن، مسكو بازسازي شد و در ۱۳۲۷ پايتخت اميرنشين مستقل ولاديمير-سوزدال گشت. موقعيت مطلوب آن بر سرچشمه رودخانه ولگا به توسعه پايدار آن كمك كرد و رفته‌رفته اين شهر به يك اميرنشين باثبات و مرفه، به نام دوك‌نشين بزرگ مسكو تبديل شد و طي سال‌هاي پياپي شمار زيادي از پناهندگان را از سراسر روسيه جذب كرد.

در حكومت ايوان يكم، مسكو جايگزين شهر تِوِر به عنوان مركز سياسي ولاديمير-سوزدال شد و تبديل به تنها مركز گردآوري باج و خراج براي زمامداران مغول و تاتار گشت. ايوان با پرداخت سهمي بالا، موفق به كسب يك امتياز مهم از خان شد كه بر اساس آن مسكو بر خلاف اميرنشين‌هاي ديگر، در ميان پسرانش تقسيم نشد، بلكه دست‌نخورده به فرزند ارشد او رسيد.

با گذر زمان مخالفت مسكو عليه سلطه خارجي افزايش يافت و در سال ۱۳۸۰، شاهزاده ديميتري دونسكي سپاه متحدي از روس‌ها را در نبرد كوليكوو عليه تارتارها رهبري كرد و به پيروزي رسيد. با اين حال اين نبرد، تعيين‌كننده نبود و تنها دو سال بعد از آن، مسكو زير پاي لشكريان تختاميش لگدمال شد. سرانجام ايوان سوم، در سال ۱۴۸۰ روس‌ها را از يوغ تاتارها آزاد كرد و مسكو را تبديل به مركز قدرت در روسيه نمود. تحت حكومت ايوان سوم اين شهر پايتخت يك امپراتوري گسترده شد كه در نهايت زماني همه روسيه امروزي و سرزمين‌هاي ديگر را در بر گرفت.

در سال ۱۵۷۱ تاتارهاي كريمه به مسكو حمله كردند و همه چيز، به‌جز كرملين را سوزاندند.
آب و هوا

مسكو داراي اقليم قاره‌اي مرطوب با زمستان‌هاي طولاني و سرد مي‌باشد.

جاذبه‌هاي گردشگري مسكو

كليساي جامع سنت باسيل
ميدان سرخ
نگارخانه ترتياكوف
آسمان‌نماي مسكو
تاتر بولشوي
تئاتر مالي
كيلومتر صفر روسيه
توسعه

مركز تجارت جهاني مسكو يكي از بخش‌هاي جديد موسكو است كه در در بخش پرشنسكي مسكو واقع شده است و هدف آن ايجاد يك منطقه تجاري در تمام اروپاي شرقي است.[۵] اين پروژه از سال ۱۹۹۲ شكل گرفت و يك فضاي مركز تجاري تفريحي بزرگ را در اختيار مشتريانش قرار مي‌دهد.
برج فدراسيون كه در سال ۲۰۱۶ افتتاح شد، بلندترين برج اروپاست. همچنين علاوه بر موارد ياد شده، در پروژه پيشرفت مسكو، ايجاد يك پارك آبي و امكانات تفريحي، توسعه كسب و كار و شبكه حمل و نقل و گسترش فضاي اداري در دستور كار قرار دارد.
امكانات شهري
بسياري از ايستگاه‌هاي مترو در مسكو، مانند ايستگاه كيفسكايا (در تصوير) داراي تزئينات مجلل، ستون‌هاي مرمرين، چلچراغ و كف‌پوش‌هايي از سنگ خارا هستند.

مسكو داراي ۵ فرودگاه به نام‌هاي فرودگاه فرودگاه بين‌المللي شرمتيوو، فرودگاه بين‌المللي دوموددوو (دامه‌ديده ووا)، فرودگاه بيكوف، فرودگاه بين‌المللي اوستافيف و فرودگاه بين‌المللي ونوكووا است. فرودگاه بين‌المللي شرمتيوو بيشترين تعداد مسافر خارجي را پذيراست و ۶۰٪ كل مسافران كشورهاي خارجي از اين فرودگاه وارد مسكو مي‌شوند.

متروي مسكو سامانه قطارهاي شهري كلان‌شهر مسكو است. متروي مسكو با داشتن ۱۲ خط فعال، ۱۸۰ ايستگاه و مسيري به طول ۲۹۸ كيلومتر، يكي از قديمي‌ترين خطوط متروي شهري در جهان است. متروهاي اين شهر بسيار عميق هستند و پله برقي‌هايي به طول بيش از ۱۰۰متر مردم را حمل مي‌كنند.

مركز بين‌المللي كسب و كار مسكو، يك منطقهٔ تجاري، بازرگاني، مسكوني، تفريحي با محوريت كسب و كار، در مسكو است.


برچسب: تاريخچه ي سياسي مسكو، تور نوروزي مسكو، جاذبه هاي توريستي مسكو، جمعيت مسكو، ديدني هاي مسكو، ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۵۹:۴۵ توسط:afsaneh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :